قابلیت های نمایشی هفت پیکر نظامی برای اقتباس در قالب مجموعه تلویزیونی
پایان نامه
- سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
- نویسنده آناهیتا آقاطاهر
- استاد راهنما ابوالحسن قاسمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
قابلیت هایِ نمایشیِ منظومه ی هفت گنبد نظامی برای اقتباس در قالب مجموعه ی تلویزیونی ، موضوع این پژوهش است . منظومه ی هفت گنبد ، یک حماسه ی پهلوانی در مورد شخصیتی تاریخی به نام بهرام گور است و علاوه بر حوادث پهلوانی ، دارای هفت داستان مستقل نیز هست که هریک آغاز و میان و پایانی مجزا از کل منظومه ی هفت گنبد دارند . بنابراین در منظومه ی هفت گنبد حالت روایت در روایت شکل گرفته است . در این پژوهش ، با به کارگیری روش اسنادی ، اطلاعات لازم در مورد عناصر دراماتیک گردآوری شده و سپس با روش توصیفی – اکتشافی ، قابلیت های نمایشی داستان های هفت گنبد بدین صورت مورد بررسی قرار گرفته است : 1 – عناصر دراماتیک مانند پیرنگ ، مضمون ، شخصیت ، حادثه ، کشمکش ، راوی و ... معرفی شده اند . 2 – ویژگی های مجموعه ی تلویزیونی و اقتباس بررسی شده است . 3 – عناصر دراماتیکِ داستان های ِ هفت گنبد مورد بررسی قرار گرفته و میزان انطباق آن ها برای اقتباس در قالب مجموعه ی تلویزیونی مشخص شده است . آنچه از یافته های پژوهش به دست آمده ، نشان دهنده ی آن است که قابلیت هایِ نمایشی ِداستان هایِ هفت گنبد به اندازه ای است که می تواند دستمایه مناسبی برای اقتباس در قالب مجموعه ی تلویزیونی قرار گیرد
منابع مشابه
شخصیّت های نمایشی در هفت پیکر نظامی
هفت پیکر نظامی، یکی از متون جذّاب ادبیّات کلاسیک فارسی است. این اثر، از عناصر داستانی و نمایشی فراوانی بر خوردار است که یکی از آنها شخصیّت پردازی جذّاب آن است. در این متن، شخصیّت پردازی به شیوه ای نمایشی و نزدیک به بسیاری از رمان های امروزی است، چرا که در آن علاوه بر اشارۀ مستقیم به ویژگی های ظاهری شخصیّت ها و گفتار و رفتار شان، ابعاد مختلف شخصیّتی آنها با ارتباطی منطقی و حساب شده، برای مخاطبان به نما...
متن کاملتحلیل روایت در هفت پیکر نظامی
هدف از این مقاله تحلیل روایت در هفت پیکر نظامی و مطالعة عناصر تشکیلدهندة روایت یعنی شخص روایت کننده، قهرمان/راوی ، مخاطب و نقش روایت است. بدین ترتیب ساختار حکایتهای هفت شاهزاده خانم و هفت زندانی داستان که چرخههای حکایت اصلی یعنی منظومة هفتپیکر را تشکیل میدهند، در این مقاله مورد مطالعه قرار گرفته و به انواع و عملکردهای روایت و تنوع آواهای روایی موجود در این اثر پی برده خواهد شد.
متن کاملبررسی قابلیتهای نمایشی و تصویری منظومه «رستم و سهراب» برای اقتباس تلویزیونی در قالب تئاتر تلویزیونی
ادبیات به عنوان یکی از گرانبهاترین سرمایه های فرهنگی تمدن، همواره مد نظر متفکران و هنرمندان جامعه بوده است. در میان منابع غنی ادب پارسی، منظومه حماسی شاهنامه دارای درخششی غرورآفرین است. در کنار تمامی ارزشهای این اثر پرگوهر، قابلیتهای اجرایی آن منبعی برای هنرهای نمایشی به شمار می رود. در این رساله " قابلیتهای نمایشی و تصویری منظومه «رستم و سهراب» برای اقتباس تلویزیونی در قالب تئاتر تلویزیونی" م...
15 صفحه اولتحلیل نماد غار در هفت پیکر نظامی
نظامی گنجوی را می توان به عنوان یکی از چهره های برجسته نماد پردازی در ادبیات فارسی به شمار آورد. در میان آثار ارزشمند این شاعر بزرگ، هفت پیکر اثری کاملاً رمزی است که هر یک از اجزا و تصاویر آن می تواند به صورت نمادین تفسیر شود. یکی از مهمترینِ این تصاویر، تصویر «غار» است که نقش پررنگ و برجسته ای در سراسر اپیزودهای (حادثه های فرعی) این کتاب ارزشمند دارد. سؤال اصلی این پژوهش، این است که ایماژ «غار» ...
متن کاملسوررئالیسم در داستان چهارشنبۀ هفت پیکر نظامی
سوررئالیسم، مکتبی است هنری و ادبی که در فاصلۀ جنگهای اول ودوم جهانی، در اروپا شکل گرفت. سوررئالیسم در زبان فرانسه، به معنای «ورای واقعیت» و«پشت واقعیت» و «واقعیت برتر» است. زادگاه این مکتب، کشور فرانسه بود. واژه سوررئالیسم را نخستین بار گیوم آپولینر فرانسوی در سال 1903 در نمایشنامۀ خود بکار برد. سوررئالیستها خواهان تصحیح تعریف ما از واقعیت بودند و از واقعیت برتر صحبت می کردند. در این مقاله برآن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023